درک نوع و عملکرد سلولهای مختلف چربی در بدن می تواند به کاهش وزن کمک کند

18 مه 2020 - می دانیم که تجمع چربی اضافه برای ما بد است و می تواند در تعدادی از بیماری ها مانند دیابت نقش داشته باشد، اما همه چربی ها از این نظر مساوی نیستند.در حالی که انواع خاصی از سلولهای چربی می توانند در بدن ما جمع شده و باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی ما شوند، انواع دیگر سوخت را به گرما تبدیل می کنند و بنابراین می توانند کالری سوزانده و سبب بهبود سلامت ما گردند. تحقیقات اخیر حتی نشان می دهد که داشتن مقادیر بالاتری از سلولهای چربی "خوب" در بدن ما می تواند به ما کمک کند تا کالری بیشتری را در هنگام مواجهه با سرما بسوزانیم.

ایده ی چربی های "رنگی" مختلف - قهوه ای، سفید و بژ - اغلب در رژیم های شدید بیان می شوند و شما را به خوردن غذاهای ویژه ای برای کاهش وزن ترغیب می کنند، بدون اینکه اثبات علمی زیادی در مورد آنها وجود داشته باشد. اما کسب اطلاعات علمی بیشتر در مورد انواع مختلف سلولهای چربی و چگونگی تبدیل یک نوع به نوع دیگر، واقعاً می تواند یک روش مهم برای سالم سازی و حتی درمان شرایط جدی مانند چاقی باشد.

سلولهای سفید، قهوه ای و بژ

دو نوع اصلی از سلولهای چربی وجود دارد.سلولهای چربی سفید در بافتهای همبند بدن، که معمولاً در زیر پوست (چربی زیر جلدی) و در حفره شکمی (چربی احشایی) یافت می شوند.هنگامی که ما غذا می خوریم، سلولهای چربی سفید در درجه اول انرژی اضافی را که به صورت گلوکز است و به آن نیازی نیست به قطرات لیپیدی، معمولاً به مولکولهایی به نام تری گلیسیرید، تبدیل می کنند. این کار نوعی از مولکولهای سیگنالینگ را تولید می کند که اشتها و تعادل انرژی را تنظیم می کنند.

از طرف دیگر، به طور سنتی تصور می شد که سلولهای چربی قهوه ای فقط در نوزادان تازه متولد شده یافت می شوند و پس از آن ناپدید می گردند. بعداً تحقیقات نشان داد که سلولهای چربی قهوه ای در بدن شما در طول زندگی وجود دارند.

سلولهای چربی قهوه ای در مناطقی بین تیغه های شانه، گردن، در امتداد نخاع و بالای استخوان ترقوه(collarbone) قرار دارند. اما آنها می توانند در قسمتهای دیگر بدن مانند اطراف اندام های حیاتی پدیدار شوند، جایی که آنها غذا را به گرما تبدیل می کنند.

اما دانشمندان، نوع سومی از سلولهای چربی به نام سلولهای چربی بژ یا "brite" (قهوه ای در سفید) را پیدا کردند. این سلول ها مانند سلول های چربی قهوه ای عمل می کنند، اما در مناطقی مشابه با مناطقی که سلول های چربی سفید قرار دارند، یافت می شوند.

سلولهای چربی بژ در طی فرایندی به نام "قهوه ای شدن" تولید می شوند که در اثر قرار گرفتن در معرض دمای پایین رخ می دهد، به طور معمول 3 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای لرزش شخص، که در حدود 11 درجه سانتیگراد برای خانم ها و حدود 9 درجه سانتیگراد برای آقایان است.

اعتقاد بر این است که سایر محرک ها مانند تغذیه خوب و ورزش نیز روند قهوه ای شدن را تقویت می کنند.

سلولهای چربی سفید به طور معمول سلولهای گرد با اندازه های متغیر و با یک قطره ی لیپیدی بزرگ هستند. این قطرات در هنگام گرسنگی یا هنگامی که تقاضای انرژی افزایش می یابد، می توانند به اسیدهای چرب تبدیل شوند. اسیدهای چرب واحدهای ساختاری چربی ها هستند که می توانند وارد جریان خون شوند.

سلولهای چربی قهوه ای، کوچکتر هستند و در هر سلول تعداد زیادی قطره ی چربی کوچک وجود دارد. سلولهای چربی قهوه ای همچنین حاوی تعداد زیادی ارگانول های تولید کننده ی انرژی به نام میتوکندری هستند. این ارگانل ها سرشار از آهن هستند که در معرض اکسیژن به رنگ قهوه ای در می آیند.

سلولهای چربی بژ دارای ویژگی های میانه بین سفید و قهوه ای هستند. آنها از سلولهای والدینی سفید به دست می آیند، اما عملکرد آنها مانند سلول چربی قهوه ای، سوزاندن انرژی است تا هنگامی که دمای هسته ی بدن پایین می آید، گرما تولید کنند. فرآیند قهوه ای شدن با کمک دمای پایین، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد.

تغییر نوع چربی

مدتهاست که مشخص شده است که سلولهای چربی سفید می توانند خصوصیات سلولهای چربی قهوه ای را در شرایط خاص مانند دمای پایین و بر اثر فعالیت پروتئینهای خاصی، به دست آورند. اما محققان اکنون می دانند که همه ی انواع سلولهای چربی بسته به اینکه در معرض چه چیزی قرار گرفته باشند و بر اساس نیازهای ارگانیسمی که در آن موجود هستند، می توانند از یک شکل به شکل دیگر تغییر کنند.

سلول چربی فقط به یکی از دو روش می تواند به شکل دیگری تغییر کند. این سلول می تواند ژنهای مربوط به خود را در فرآیندی که به عنوان "تغییر تمایز یا Transdifferentiation" شناخته می شود، تغییر دهد، یا می تواند با برگرداندن هر سلول بالغ چربی به فرم معمول والدینی (تمایز معکوس)، و سپس برنامه ریزیی مجدد این ژنها برای تمایز مجدد، به شکل دیگری تغییر کند. این فرایند دوم می تواند به طور طبیعی اتفاق بیافتد، که معمولاً در تنظیمات آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است.

همچنین می توان شرایط را برای این تغییر طبیعی تسریع کرد. مکمل های تغذیه ای، مانند فلاونوئیدهای رسوراترول و کوئرستین که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، می توانند به روند قهوه ای شدن، کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که ورزش قهوه ای شدن چربیها را افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض دمای کمی بالاتر از نقطه ی لرزش، حداقل به مدت دو ساعت، همچنین به قهوه ای شدن چربیها کمک می کند. با این حال، برای دیدن هرگونه تغییر واقعی، این کار را باید بطور منظم انجام داد.

مطالعات همچنین نشان می دهند که سلولهای چربی قهوه ای با سلامتی بهتر، ارتباط دارند. آنها کاهش وزن را تقویت می کنند، که ممکن است متعاقباً باعث کاهش چاقی و سایر بیماری های مرتبط با آن شود.

سلولهای چربی قهوه ای همچنین خطر ابتلا به هیپوترمی را کاهش می دهند و با افزایش حساسیت بدن به انسولین می توانند خطر دیابت را کاهش دهند. از این رو توانایی قهوه ای شدن سلولهای چربی سفید و تبدیل آنها به سلولهای بژ، باعث ایجاد سلامتی بهتر می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-brown-white-beige-body-fat.html